Hur bör jag bete mig för att få bra betyg? En studie om elevers syn på uppförandets betygspåverkan

Detta är en D-uppsats från Malmö högskola/Kultur och samhälle

Sammanfattning: Uppsatsens syfte är att undersöka huruvida elever tror att uppförandet påverkar deras betyg i gymnasiekursen Samhällskunskap 1 och vilka beteenden eleverna i så fall tror, respektive inte tror, påverkar betyget. Uppsatsens teoretiska utgångspunkt grundar sig i Michel Foucaults teori om disciplin och makt. Frågeställningarna undersöks via en kvantitativ enkätundersökning om 102 elever i fyra gymnasieklasser. Enkäterna kompletteras med fördjupande intervjuer med fyra elever. Undersökningarna visar att eleverna generellt tror att uppförandet påverkar betyget. Vissa typer av beteenden tror eleverna påverkar mer än andra. Allra viktigast, enligt eleverna, är att underordna sig lärarens makt genom att följa lärarens instruktioner och tillsägelser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)