Experiences of CSR-communication

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Idag finns det begränsad teori om hur meningsskapande uppstår när kunden bear-betar företags CSR-kommunikation. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur meningsskapande uppstår när kunden exponeras för CSR-kommunikation, samt hur CSR-kommunikationen påverkar varumärkesmedvetenhet och varumärkesassocieringar hos kunden. Med undersökningen vill vi bereda väg för vidare forsk-ning genom att ge ett teoretiskt bidrag innehållande fördjupad förståelse för CSR-kommunikation ur ett kundperspektiv. Vår undersökning baseras på en tvåstegs-modell innehållande en semi-strukturerad kvalitativ intervju och två fokusgrupps-intervjuer om totalt tolv respondenter. Våra viktigaste resultat visar att CSR kom-munikation uppfattas som “mentalt distanserad” och som ett sätt för kunderna att lätta på samvetet. Resultaten pekar också på att CSR-kommunikation har direkt påverkan på varumärkesmedvetenhet och associationer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)