Liability of foreignness vid internationalisering via e-handeln : En kvalitativ flerfallsstudie om vad liability of foreignness innebär för born globals vars internationalisering sker via e-handeln

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: E-handeln är en teknologisk utveckling som har underlättat internationaliseringsprocessen för företag. Likväl existerar alltjämt barriärer som kan försvåra born globals internationaliseringsprocess. Liability of foreignness är ett fenomen som beskriver de extra kostnader som företag kan stöta på vid en internationalisering. Syftet med studien är att undersöka hur risker relaterade till liability of foreignness utspelar sig hos born globals vars internationalisering sker via e-handeln. En kvalitativ forskningsmetod har tillämpats där semistrukturerade intervjuer har genomförts med tre e-handelsföretag. Det empiriska underlaget indikerar att risker kopplade till liability of foreignness har förändrats. Brist på erfarenhet och kunskap om värdlandet framgår inte längre som hinder. Genom nätverk, det mest uppenbara hindret, kan born globals inhämta kunskap om kunder och skapa sig legitimitet på den utländska marknaden. Vidare utgör regleringar fortsatt ett hinder. Företagen efterfrågar därtill fler fysiska interaktioner med intressenter, men inget tyder på att virtuality trap i dagsläget utgör ett hinder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)