Kunden i centrum, lagar, visioner och verklighet: En studie av bemanningen vid socialförvaltningens verksamhet för vård och omsorgsboenden

Detta är en Master-uppsats från Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Författare: Niclas Hedéen; [2014]

Nyckelord: Bemanning; Weber; flexibilitet; socialförvaltningen; vision;

Sammanfattning: Socialförvaltningens enhet för vård och omsorgsboenden i Luleå står inför omfattande utmaningar. Under våren år 2015 förväntas Socialstyrelsens nya riktlinjer för bemanning och hemtjänstinsatser mot kund vid särskilt boende för äldre och dementa träda i kraft. Samtidigt som den allmänna utvecklingen av verksamheten har lett de ansvariga fram till ett vägskäl. Verksamhetens bemanningssystem som idag utgår från en vårdtyngdsmätning har enligt många inom verksamhetens ledning börjat tjäna ut sin rätt då den lokala ”äldre strategin” och den allmänna utvecklingen av en allt äldre befolkning medfört att den spridning av vårdtyngd som existerade när systemet infördes nu mera förvandlats till en enhetlig massa. Detta har medfört att ansvariga inom förvaltningen ifrågasätter om modellen i dag kostar mer än vad den ger samt hur verksamheten ska kunna gå vidare för att även kunna möta Socialstyrelsens nya riktlinjer.

Syftet med denna studie är därför att beskriva och analysera olika aspekter av omvårdnadsbedömningarnas lämplighet som modell vid bemanningen av socialförvaltningens verksamhet i Luleå. Den ska även beskriva och kritiskt granska olika alternativ som finns att tillgå för att organisationens behov ska kunna tillgodoses i framtiden, i förhållande till de ökande kraven på en individanpassad omsorg med ökade skyldigheter i förhållande till kund. Studien har i huvudsak genomförts med hjälp av intervjuer och djupgående litteraturstudier som successivt lett arbetet framåt allt eftersom nya trådar följts upp. Analysen baseras på den idealtyp som växt fram under studien, med hjälp av Webers beskrivningar och socialförvaltningens egna visioner. Idealtyp används för att bryta ner det empiriska materialet och jämföra de olika alternativa bemanningsmodellerna.

Förvaltningens problem illustreras utifrån relationen mellan den idealtypiska modellens fem grundläggande aspekter som bygger på kompetens, flexibilitet, motivation, prestation samt ekonomi och den empiri som presenteras i studien. Idealtypen beskriver tillsammans med den tidigare forskning som bedrivits på området kopplingen mellan verksamhetens olika problem trots att de i sig vid en första anblick skiljer sig åt. Den bild som framträder genom jämförelsen visar på ett ökat behov av samverkan och en förvaltning som drar åt olika håll. Samtliga på förvaltningen är överens om att det är kunden som är och ska vara i centrum. Vilken bemanningsmodell som är lämpligast för verksamheten för vård och omsorgsboenden lämnar studien obesvarad. Istället erbjuds en tydlig bild av vilka de olika alternativen är och vad de innebär.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)