Särskilt stöd-till vilka?: en fallstudie om en kommuns
resursorganisation för elever i behov av särskilt stöd

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Luleå/Pedagogik och lärande

Sammanfattning: Syftet med vårt examensarbete var att undersöka hur en kommun organiserar
resurser till elever i behov av särskilt stöd och framför allt till elever
i läs- och skrivsvårigheter. För att ta reda på detta har vi i vår
litteraturgenomgång redogjort för synen på skolsvårigheter under det
senaste seklet och studerat vilka styrdokument som reglerar den svenska
skolan på formuleringsarenan idag. Vi har använt fallstudien som vår metod
och intervjuat olika befattningshavare som är delaktiga i processen kring
stödet till elever i svårigheter på realiseringsarenan. Resultatet visar
att politikerna har goda intentioner och en tydlig viljeinriktning att
elever som är i behov av stöd ska få det. När de politiska besluten ska
realiseras kommer däremot skolans dilemma fram. Systemet som ska garantera
att eleverna får stöd finns, men fungerar inte tillfredsställande.
Kopplingen mellan kartläggningen av stödbehov och resursfördelning är svag.
Vi har synliggjort en organisation som har stora brister och där man har
byggt upp ett byråkratiskt system som inte säkerställer elevens rätt till
stöd.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)