Vad händer efter döden morfar? Hur barnlitteratur kan användas som stöd i samtal om döden

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Författare: Linda Brattström; Moa Talbäck; [2020]

Nyckelord: Skola; samtal; stöd; sorg; tankar; döden; bilderbok;

Sammanfattning: Döden kan ses som ett tabubelagt och skämmande ämne som både vuxna och barn har svårtatt prata om. För att inte uppröra barnet undviker ofta vuxna att prata om döden vilket bidrartill att barnen även tar avstånd ifrån ämnet. Studier visar att barn behöver få ventilera frågorom döden med en vuxen och därför kan det vara bra att bemöta dessa frågor i skolan. Böckerkan även utveckla barns förståelse om döden och användas som stöd i undervisningen.Uppsatsen ämne väcker intresse då barn funderar mycket kring döden och som blivande lärareses det därför som viktigt att få kunskap om hur man ska bemöta barns frågor.Följande uppsats syftar därför till att undersöka hur temat döden gestaltas i barnböcker ochhur barns sorg kommer till uttryck i relation till ämnet. Det är av vikt att som blivande lärarehitta verktyg för att kunna samtala om döden med våra blivande elever samt få kunskap kringhur vi kan använda oss av böcker som stöd i arbetet. Bakgrunden i arbetet redogör därför förhur barns sorg kan komma till uttryck och varför böcker är bra, både när det gällerkunskapsutveckling och som stöd i samtal om svåra ämnen. Eftersom uppsatsen syftar till attundersöka hur döden gestaltas i barnböcker har Uppe bland molnen av Matilda Salmén ochLilla grodan, morfar och döden av Julia Groth valts ut som analysobjekt. Studiens analyspräglas av Maria Laukka och Ulla Rhedins tillvägagångsätt för att belysa hur döden hargestaltats i de utvalda bilderböckerna.Studiens resultat visar på att böcker kan fungera som en bra arbetsmetod för att hjälpa bådebarn och lärare i ett undervisningssammanhang, likaså vara ett bra samtalsstöd. Samtal kanhjälpa barn att få uttrycka sina tankar om döden för att främja den läkande processen närbarnet har drabbats av sorg. Det kan också fungera som ett stöd för vuxna för att hantera olikalivsfrågor som barnet har. I relation till vår analys har resultaten diskuterats utifrån tankarinför vår blivande yrkesroll. Hur kan vi använda böcker som stöd vid samtal om döden? OchHur kan vi belysa ämnet på ett effektivt sätt?

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)