Sjuksköterskors upplevelser av att möta personer med intellektuell funktionsnedsättning

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskap

Författare: Emma Johansson; Alexander Ström; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sammanfattning  Bakgrund: Intellektuell funktionsnedsättning är en funktionsnedsättning som 1–3% av världens befolkning lever med. Diagnosen varier mellan olika personer men kan yttras med svårigheter i till exempel; sociala interaktioner, läs och skrivsvårigheter, utmanande att utföra praktiska sysslor eller inlärningssvårigheter. Historiskt sett har samhället haft en negativ syn på personer med intellektuell funktionsnedsättning vilket är något som bidragit till sämre erfarenhet och kvalité av vården för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Personer med intellektuell funktionsnedsättning riskerar att vara en utsatt patientgrupp på grund av sin funktionsnedsättning.  Syfte: Att beskriva sjuksköterskors upplevelser att möta personer med intellektuell funktionsnedsättning. Metod: En litteraturstudie med deskriptiv design med innehållande 11 vetenskapliga artiklar med både kvalitativ och kvantitativ ansats. Datainsamlingen skedde i databaserna Cinahl samt Medline via EBSCO.   Huvudresultat: I föreliggande litteraturstudie framkom det att sjuksköterskor upplever kommunikation och kunskap som två viktiga faktorer i mötet med personer med intellektuell funktionsnedsättning. Sjuksköterskor ansåg att det var viktigt att bygga en patient-sjuksköterska relation samt använda sig av hjälpmedel och redskap för att ha effektiv kommunikation. Många sjuksköterskor upplevde att kunskapen de besitter om intellektuell funktionsnedsättning kommer ifrån erfarenhet av tidigare möten snarare än från kunskap och information från grundutbildningen eller andra kurser. De upplevde att det inte fanns många utbildningar man kan gå för att utveckla sina kunskaper inför mötet med personer med intellektuell funktionsnedsättning. Sjuksköterskors vilja att ge bra och rätt vård till personer med intellektuell funktionsnedsättning framkom som något sjuksköterskor strävar efter men inte alltid kan förverkliga.  Slutsats: Sjuksköterskor såg kommunikation och kunskap som två avgörande och viktiga faktorer i mötet med personer med intellektuell funktionsnedsättning. Det framkom att sjuksköterskor hade en stor vilja och strävade efter att ge bästa möjliga vård, men att sjuksköterskorna inte alltid hade rätt förutsättningar att lyckas.    Nyckelord: Intellektuell funktionsnedsättning, Kommunikation, kunskap, sjuksköterska, upplevelser. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)