Sökning: "manliga och kvinnliga språk"

Visar resultat 1 - 5 av 94 uppsatser innehållade orden manliga och kvinnliga språk.

  1. 1. En kritisk diskursanalys av romantikens författare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Linnéa Lindquist; Felicia Palm; [2023]
    Nyckelord :diskurs; författare; kritisk diskursanalys; kvinnofack; läromedel; patriarkat;

    Sammanfattning : Denna kritiska diskursanalys syftar till att undersöka beskrivningar av några manliga respektive kvinnliga författare i tre valda läromedel för svenskundervisningen på gymnasiet, samt jämföra läromedlen emellan. Läromedlen vi analyserat är Språket och berättelsen 2, Svenska 2 Helt enkelt och Punkt. Litteraturhistoria. LÄS MER

  2. 2. Ungdomars talspråk : Analys av unga mäns och kvinnors samtal i könshomogena grupper

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Andreea-Diana Roman; [2023]
    Nyckelord :språk; kön; tentative language; diskurspartiklar; samtal;

    Sammanfattning : Manligt och kvinnligt språk är ett område som har diskuterats och undersökts under en längre period. Forskning har tidigare påvisat en förekomst av språkliga skillnader kopplade till språkbruk, ordförråd och attityder mellan män och kvinnor. LÄS MER

  3. 3. Kvinnligt och manligt i genombrottslitteraturen : En korpusstudie av representationen av kön i romandialog 1830–1930

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Emma Aronsson; [2023]
    Nyckelord :Det moderna genombrottet; författarkön; könsroller; romandialog.;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att öka förståelsen för hur könsroller representeras i dialogerna i romaner kring det moderna genombrottet. Materialet utgörs av korpusar baserade på tolv romaner utgivna mellan 1830 och 1930, sex skrivna av kvinnliga författare och sex av manliga. LÄS MER

  4. 4. Genus och identitet i fokus vid skönlitterär läsning : En systematisk litteraturstudie om litteratursamtal som medel för att behandla genus och identitet i gymnasieskolans svenskundervisning

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Sara Strand; [2023]
    Nyckelord :Svenskundervisning; skönlitteratur; genus; jämställdhet; normer; identitet;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att bidra med kunskap om hur litteratur väljs och används som utgångspunkt för samtal om normer, genus och identitet i svenskundervisningen. Studien undersöker vad tidigare forskning förmedlar angående förhållandet mellan texten och eleven. LÄS MER

  5. 5. BORTOM NYHETSRUBRIKERNA:KVINNLIGA & MANLIGA SJÄLVMORDSBOMBARE : En diskursanalys om språk,könsnormer och maktrelationer

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Wilma Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Female suicide bombers; terrorism; gender; media; Boko Haram; Al-Qaeda; Islamic state;

    Sammanfattning : There is currently a knowledge gap in terrorism research and in peace and conflict studiesregarding whether international news media use gender normative language when reporting onfemale and male suicide bombers in three different Islamic terrorism contexts. The contexts areAl-Qaeda, the Islamic State and Boko Haram. LÄS MER