Digital visualisering av produktprover inom modeindustrin : En jämförelse av ett simuleringsbaserat och ett konventionellt tillvägagångssätt vid framtagning av textila produktprov

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Vid utvecklingen av nya produkter kan det vara utmanande att etablera en effektiv kommunikation mellan de olika intressenterna som är involverade i framtagningen av produktprover. Många parter med skilda erfarenheter är inblandade i processen och gör olika tolkningar av en plaggskiss. Omvandlingen från sådana skisser till en produktspecifikation kan resultera i felaktigheter om det inte är tydlig kommunikation mellan de olika parterna. Detta resulterar i felaktiga produktprover som inte godkänns. Syftet med denna studie är att utvärdera implementeringen av digital visualisering vid framställning av produktprover inom modeindustrin. Detta möjliggörs genom en granskning av tre olika perspektiv, tidigare forskning, semistrukturerade intervjuer med aktuella modeföretag samt en fallstudie där framställning av ett produktprov tas fram helt utifrån ett digitalt visualiseringsprogram. Detta för att få en överblick av möjligheten till digital visualiserings implementering vid framtagning av produktprover. Denna uppsats kombinerar olika metoder då de kompletterar och berikar varandra, vilket resulterar i en mer nyanserad diskussion och minskar risken för brister. Resultatet visar på att genom digital visualiserings implementering vid produktprover kan man effektivare ta fram produktprover genom tredimensionella simuleringar och kommunikationen mellan berörda parter vid framtagningen av produkter förenklas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)