Motivation inom mediebranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

Sammanfattning: Denna studie undersöker motivation och arbetstillfredsställelse hos fyra tidigare studenter från programmet Produktionsledare: Media på Malmö universitet samt hur två medieföretag i Malmö arbetar med motivation och arbetstillfredsställelse för sina medarbetare. Syftet med studien är att identifiera faktorer som kan leda till ökad arbetstillfredsställelse och motivation hos arbetstagare i mediebranschen. Studien är en kvalitativ undersökning och metoden som har använts vid insamlingen av det empiriskt material är intervjuer med sex informanter, varav fyra individer tidigare har läst programmet Produktionsledare: Media på Malmö universitet samt två individer på två olika medieföretag. Två centrala teorier som har applicerats i denna studie är Herzbergs tvåfaktorteori och Warrs vitaminmodell. Resultatet visar att det som främst motiverar individen är de dagliga arbetsuppgifterna, feedback och företagskultur. Dessa faktorer ingår i vitaminmodellens grupp AD och kan skada individen vid för hög dos. Faktorerna kan även appliceras på Herzbergs tvåfaktorteori vilket visar att studiens resultat går i linje med teorierna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)