”Det är fascinerande att se hur en text kan påverka eleverna till att bli nyfikna, arga eller glada” : En kvalitativ studie om hur lärare i de lägre årskurserna arbetar med critical literacy i förhållande till elevers läsförståelse

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

Författare: Sanna Arvidsson; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Detta är en kvalitativ studie som undersöker hur lärare arbetar med critical literacy i förhållande till elevers läsförståelse i de tidiga åren. Syftet med studien är att undersöka lärarnas syn på utvecklingen av elevers läsförståelse genom att arbeta med ett critical literacy perspektiv i undervisningen. Studien är baserad på data som är insamlad genom intervjuer av fem lärare. Studiens resultat visade på att begreppet critical literacy var obekant för samtliga intervjuade lärare. Deras tolkningar av begreppet innefattade förklarningar som en djupare form av läsförståelse, källkritik och kritisk granskning av texter. Begreppet läsförståelse visade dock samtliga en djupare förståelse för och de beskrev det som att läsa och förstå den lästa texten, samt förstå olika budskap och perspektiv av texten. Lärarna kunde se ett samband mellan läsförståelse och critical literacy, dock ansåg de flesta att elevernas avkodningsförmåga kunde försvåra ett sådant arbete i de lägre åldrarna. De beskrev den gemensamma högläsningen som en undervisningsaktivitet de använder för att träna elevers läsförståelse, samt diskutera djupare frågor som de kopplade till critical literacy.                                                                                                                                             This is a qualitative study of how teachers in the early years work with critical literacy in relations to pupil`s reading comprehension. The aim of the study was to investigate how teachers look at the development of pupil´s reading comprehension in relation to working with critical literacy. The study is based upon data that is collected through five interviews with working teachers. In this study it is reading comprehension and critical literacy that has been in focus in the analysis of the data. The result of the study showed that critical literacy was an unknown term for all the interviewed teachers. Their understanding of critical literacy included explanations such as a deeper form of reading comprehension, source criticism, and a critical view of texts. The concept of reading comprehension was a more well-known area for all of the teachers. They described it as reading and understanding the text and understand different messages and perspectives of the text. The teachers could see a connection between reading comprehension and critical literacy, despite this the teachers did express that the young pupil´s decoding ability could be a problem for using critical literacy in the teaching for younger children. The teachers describe reading together out loud with the pupils as a teaching activity they would use to develop reading comprehension in a critical literacy-perspective.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)