Bilens förändrade förutsättningar i framtidens städer : en studie om aktuella förändringar kring privatbilismen i västvärlden och hur trafikplanering i Öresundsregion förhåller sig till rådande trender

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats har varit att få en förståelse för vad pågående förändringar kring bilanvändning innebär för stadsplanering i västvärlden. Denna uppsats lämnar ingen lösning utan ska ses som inlägg i en pågående och högaktuell diskussion kring bilens roll i staden. För att uppnå detta syfte har en litteraturöversikt samt en intervjustudie med sju trafikplanerare från Köpenhamn, Malmö, Helsingborg och Lund genomförts. Bilen och dess normer har sedan 1950-talet präglat städer och stadsplanering. Bilism har i stor utsträckning bidragit till klimatpåverkan och urbanisering. Något som sin tur har resulterat i urbana fenomen som förtätning och stadsutglesning, påtagliga både i en global kontext och ner på nationell och lokal nivå. Till följd av klimatförändringar, urbanisering och ökad fokus på hållbara och attraktiva städer har ett paradigmskifte inom trafikplanering påbörjats. Det ifrågasätter rådande och etablerade trafiknormer och betonar vikten av att ändra färdmedelsprioriteringar. Parallellt med detta har förändringar kring bilanvändning dokumenterats i västvärlden, vilket Peak car kan ses som ett samlingsbegrepp för. Urbanisering, demografiska förändringar, stagnation av reslängd, förbättrad kollektivtrafik och IT-lösningar är några av de uppmärksammade anledningarna till dessa förändringar. Dock råder det fortfarande en osäkerhet kring begreppet Peak car och vad det innebär i praktiken. Vissa menar att det enbart är temporärt, andra menar att det är en permanent stagnation av bilanvändning och några hävdar att det är en utveckling som kommer att hålla i sig; privatbilismen kommer fortsätta minska i västvärlden. Intervjustudien med trafikplanerare i Öresundsregionen stärker intrycket av att städer har ökat fokus på prioritering av alternativa trafikslag. Detta tar sig uttryck i olika trafikdokument och aktuella projekt i respektive stad. Förändringar kring bilanvändning har dokumenterats i de fyra städerna och antas delvis bero på pågående arbete kring trafikplanering i städerna. Det är en utveckling som många gånger inte är samstämd med de nationella trafikprognoser som ser en fortsatt ökning av biltrafiken. Dock finns det en reservation kring de allt snabbare förändringar som sker kring behov och efterfrågan rörande mobilitet bland de intervjuade trafikplanerarna. Framtiden kommer kräva mod och visioner bland berörda parter för att inte riskera eftersatt infrastruktur och nedsatt utveckling av alternativa färdmedel.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)