Sociala medier inom resebranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för ekonomi och företagande

Sammanfattning: Resebranschen är en marknad som speglas av hård konkurrens och en marknad där synlighet och tillgänglighet är en avgörande faktor. Under de senaste åren har resebranschen stått inför en del förändringar när det kommer till hur resorna säljs. I dagens läge säljer resebyråer fler biljetter online än vad de gör i sina fysiska butiker och möjligheten att använda sociala medier i marknadsföringen har uppstått. Med hjälp av sociala medier skapas ett möte mellan resebyråerna och konsumenterna och de kan skapa relationer via Internet. Med den rådande utvecklingen ses tydliga mönster på hur fler företag inom resebranschen börjar satsa resurser på att utveckla och använda sociala medier i sin marknadsföring. Denna uppsats undersöker, och jämför hur och varför resebyråerna Ving, Apollo och Fritidsresor använder sig av sociala medier i sin marknadsföring. Uppsatsen utgår från tre olika teorier; direktmarknadsföring, interaktiv marknadsföring och Word of Mouth. Undersökning baseras även på en kvalitativ undersökningsmetod med en abduktiv infallsvinkel. Resultatet i denna undersökning visar att resebyråerna Ving, Apollo och Fritidsresor ser positivt på användningen av sociala medier för att marknadsföra sig själva. De uppfattar att sociala medier både har svagheter och styrkor och ser de sociala verktygen som ett bra komplement till de mer traditionella kanalerna att marknadsföra sig i. De olika faktorerna som påverkar valet av sociala medier, och hur de arbetar med dessa tas även upp för diskussion i denna uppsats.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)