Mjukvaruprojekt och konsekvenserna av Scrum

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för datavetenskap

Sammanfattning: Under sent 1990-tal började utvecklare att bli mer och mer missnöjda med rådande arbetsformer i projekt. Utvecklarna upplevde att modeller som vattenfallsmodellen inte längre speglade verkligheten för utvecklingen. Detta missnöje resulterade i att en mängd nya arbetsmodeller uppstod och 2001 samlades de under Agile Manifesto. Agile lägger tyngdpunkten på individfokus, fungerande mjukvara, kundsamarbete och föränderlighet. Scrum är just nu ett av de mest populära ramverken inom agile.Tieto har använt sig av agile och då främst Scrum i sina projekt sedan tidigt 2000-tal och haft lyckat resultat. Projekten som använt Scrum har levererat i tid och haft nöjda kunder. Dock har Tieto inte utrett vilka konsekvenser Scrum får för ett projekt. Denna studies fokus låg på att undersöka konsekvenserna av att använda Scrum i ett projekt. Detta gjordes med hjälp av intervjuer, observationer och en enkät där arbetet för ett antal Scrum-projekt studerades. Resultatet jämfördes sedan med rådande litteratur inom ämnet samt studier från The Standish group, VersionOne och Yahoo!.Rapportens slutsats är att Scrum påverkar mer än bara arbetssättet och att dessa effekter måste betänkas. Många positiva konsekvenser av användandet av Scrum kunde ses men även ett antal risker upptäcktes. För ett lyckat Scrum-projekt behövs en delaktig produktägare, en engagerad ScrumMaster och ett team som tycker om att ta eget ansvar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)