Den moderna sångaren : En musikalisk instuderingsprocess i 1900-talets fritonalitet

Detta är en Kandidat-uppsats från Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för klassisk musik

Sammanfattning: Denna studie handlar om modern konstmusik och hur instuderingsprocessen skiljer sig från den av mer klassisk musik, samt vilka musikaliska och tekniska fördelar det går att erhållaunder den. Jag har i denna studie valt att skriva om sångsamlingen Sex sånger om ljus och mörker, skrivet 1975 av Carin-Malmlöf Forssling.  Metoden för denna studie består av en textlig och musikalisk analys av verket, samt en loggbokföring av personliga reflektioner under inlärningsprocessen. Metoden innehåller även en intervju med sångerskan och författarinnan Margareta Jonth. Sex sånger om ljus och mörker dedikerades åt henne, vilket har gjort att jag inte bara har kunnat få teknisk och musikalisk rådgivning från en förstahandskälla, men även fått ta del av personliga minnen från Margaretas instuderingsprocess, sångernas uppkomst och utveckling samt relationen till Carin.  Resultatet jag kom fram till var att mitt gehör, som tidigare har varit relativt vältränat, förbättrats ytterligare och jag har fått ett extra skarpt öra för detaljer samt utvecklat röstens elasticitet. Jag har även fått en större förståelse för en viss sorts tonalitet. Jag hoppas att denna studie ska kunna väcka intresse för Carin Malmlöf-Forssling och annan 1900-tals musik och göra nytta för den som inspireras att göra nya upptäckter gällande den moderna sångkonsten. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)