Svenska kvinnor och hemelektronik

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Uppsatsens titel: Svenska kvinnor och hemelektronik - En studie i hur kvinnor upplever servicekvaliteten samt vilka produktaspekter de värderar högst när de handlar i svenska hemelektronikbutiker Ämne/kurs: FEK 582 Kandidatuppsats, Företagsekonomi, 10 poäng Författare: Peter Burlin, Gunnar Skarman & Miao Yan Syfte: Syftet med denna uppsats är att få en bättre förståelse för hur kvinnor upplever svenska hemelektronikbutiker och den service de erhåller där. Vi vill även bättre förstå hur kvinnor resonerar när de ska handla hemelektronik, det vill säga vilka aspekter av en produkts kvaliteter de värderar högst. Metod: Metoden är huvudsakligen kvantitativ. Enkäter med slutna svarsalternativ delades ut till 105 personer. Även inslag av kvalitativ metod återfinns i studien. De kvalitativa undersökningarna används som komplement till teorierna. Teoretiska perspektiv: Social structural theory, nationers kön, teorier om könstillhörighetens påverkan på upplevd servicekvalitet, teorier baserade på kvalitativa intervjuer. Empiri: Den kvantitativa studien bestod av en surveyundersökning med 105 kvinnor och män i olika åldrar. I den kvalitativa undersökningen intervjuades följande respondenter: tre personer från ledningen av svenska hemelektronikkedjor, tio säljare från butiker i Lund samt åtta kvinnor som det senaste året har handlat på hemelektronikbutiker i Sverige. Resultat: I jämförelse med män upplever kvinnor servicen från säljarna i svenska hemelektronikbutiker som något bättre. Trots detta finns det en del att göra för att förbättra kvinnors upplevda servicekvalitet. Både män och kvinnor frågar ofta säljarna efter hjälp, men många känner att de inte får den hjälp de behöver. Angående vilka produktkvaliteter som är viktigast har kvinnor och män likartade åsikter. Det är för båda könen väldigt viktigt att produkten ska vara funktionell och lätt att använda. Därför är det viktigt för säljare att fokusera på att kommunicera användbarheten hos produkter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)