Panic - IT-stress och Design med hälsa i tanken

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö högskola/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

Sammanfattning: Från början hade vi ställt in oss på att vi ville hitta ett nytt sätt på hur man kan designa IT-relaterade produkter med ungdomars välmående och hälsa i tanke. Detta visade sig inte vara den lättaste uppgift två interaktionsdesigners, utan någon som helst bakgrund eller insyn om människors välmående, kunde tänka sig. Efter mycket efterforskning både i böcker och på Internet började vi förstå att vi inte var ensamma i vårt mål att motverka att stress uppstår i relation till dagens informations teknik. Flera andra forskare med bakgrund inom sjukdomar, rehabilitering och medicin hade varit aktiva inom fältet men bara ett fåtal interaktionsdesigners innan oss hade försökt sig på något liknande. Vi fick mycket inspiration från deras tidigare projekt och vi har försökt använda oss utav deras kunskaper och resultat. Våra kunskaper inom ämnet teknik och design visade sig inte vara särskilt användbara så vi fick komma på nya sätt att tänka på som de innan oss hade fått göra. Det här handlade om människor som lider av en sjukdom som är allmänt känd och kan i värsta fall leda till döden men som det, enligt oss, läggs för lite vikt på och aktörerna inom fältet var för få i förhållande till hur farlig sjukdomen är. I vår iver att börja på själva designen av den gestaltande produkten kom vi ibland på villospår eftersom vi var oförberedda på problem som kunde uppstå. Inspirerade från projekt såsom Brainball, Rewind och Virus, och efter en noggrann analys av vår förstudie fick vi flera vägar att välja bland och vi hoppas att vi valde rätt eftersom ämnet känns viktigt för oss. Sättet vår gestaltning är utformad på känns tillfredställande i förhållande till informationen vi fick fram efter analys av våra användarstudier. Vi hade inte marknaden som mål när vi skapade vår produkt utan försökte istället tillämpa vissa av Slow Design- och Flow filosofierna som vi kommit i kontakt med. Deras synsätt handlar mycket om att man som designer först och främst ska sätta användaren i fokus när man designar och sedan se till att man producerar. I dagens företag ägnas inte tillräckligt mycket tid till att skapa bra och användarvänliga produkter för slutanvändaren. Med vårt arbete hoppas vi kunna öppna upp vägen för andra designers som vill fortsätta forska om detta viktiga och intressanta ämne. Självklart lyckades vi inte göra just det vi hade satt upp som mål från början men vi båda är nöjda med resultatet ur ett perspektiv som interaktionsdesigners. Vårt koncept är inte på något sätt revolutionerande men vi tror på att folk kan komma att uppskatta det för själva enkelhetens skull. Keep it simple, keep it clean.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)