Sökning: "Utmanande och stimulerande undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Utmanande och stimulerande undervisning.

  1. 1. Algebra för matematiskt begåvade elever i årskurs 5 : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Christoffer Johansson; Marcus Magnusson; [2023]
    Nyckelord :Mathematically gifted students; Challenging and stimulating teaching; Positioning theory; Problem-solving; EPA-model.; Matematiskt begåvade elever; Utmanande och stimulerande undervisning; Positioneringsteorin; Problemlösning; EPA-modellen;

    Sammanfattning : Enligt Skollagen har alla elever rätt till den ledning och stimulans de behöver för att utifrån sina egna förutsättningar utvecklas så långt som möjligt. Av denna anledning vill vi genom denna studie undersöka hur algebraiska uppgifter och undervisning inom algebra kan anpassas för att matematiskt begåvade elever ska ges den utmaning och stimulans de behöver för att utvecklas så långt som möjligt. LÄS MER

  2. 2. - VISUELLT STÖD I ÄMNET SLÖJD : En kvalitativ studie om hur visuellt stöd används och skapas i slöjdsalen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Antonia Fager; Julia Henriksson; [2021]
    Nyckelord :inkluderande undervisning; lärandemiljö; arbetsprocesser; visualiseringar; gestalta och utforma;

    Sammanfattning : Slöjdande innebär att befinna sig i olika arbetsområden där man tar till sig kunskaper genom att använda flera olika sinnen medan man bearbetar och formar olika material till slöjdföremål. Vårt syfte med detta examensarbete var att undersöka hur olika visuella hjälpmedel kunde stödja både slöjdläraren i sina undervisningsmetoder men också eleverna i deras inlärningsprocesser av olika praktiska kunskaper. LÄS MER

  3. 3. Socialt samspel och digital teknik i förskolans undervisning : Hur förskolebarn förhandlar om teknik i en digital resa genom rymden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Robert Stenberg; Ferdous Berg; [2018]
    Nyckelord :Digital teknik; förhandling; förskola; samspel; SCOT;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att beskriva och diskutera hur digital teknik och pedagogiska aktiviteter ömsesidigt konstrueras och meningsförhandlas inom ramarna för ett teknikbaserat lek- och undervisningsprojekt i förskolan. The social construction of technology (SCOT) blev en relevant teoretisk utgångspunkt för studiens syfte. LÄS MER

  4. 4. Sjuksköterskans erfarenheter av att arbeta med telefonrådgivning på hälsocentral.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Anna Andersson; Yvonne Sparavec; [2017]
    Nyckelord :Kommunikation; sjuksköterska; telefonrådgivning; och triage;

    Sammanfattning : Abstrakt Bakgrund: Telefonrådgivning har blivit en alltmer vanlig arbetsuppgift för sjuksköterskor som arbetar på hälsocentral inom primärvården. Det är ett sätt för uppringeren att komma i kontakt med hälso- och sjukvården. LÄS MER

  5. 5. Matematiskt självförtroende ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Johan Ekdal; [2016]
    Nyckelord :Mathematics; self-confidence; learning; development; teaching; Matematik; självförtroende; inlärning; utveckling; undervisning;

    Sammanfattning : Självförtroende är ett viktigt begrepp som till stor del påverkar eleverna i matematik. Detta ligger till grund för bland annat motivation, arbetsglädje och resultat. Den här uppsatsen syftar till att ta reda på och fördjupa hur elever ser på det matematiska självförtroendet. LÄS MER