Sökning: "Positioneringsteorin"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet Positioneringsteorin.

  1. 1. Algebra för matematiskt begåvade elever i årskurs 5 : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Christoffer Johansson; Marcus Magnusson; [2023]
    Nyckelord :Mathematically gifted students; Challenging and stimulating teaching; Positioning theory; Problem-solving; EPA-model.; Matematiskt begåvade elever; Utmanande och stimulerande undervisning; Positioneringsteorin; Problemlösning; EPA-modellen;

    Sammanfattning : Enligt Skollagen har alla elever rätt till den ledning och stimulans de behöver för att utifrån sina egna förutsättningar utvecklas så långt som möjligt. Av denna anledning vill vi genom denna studie undersöka hur algebraiska uppgifter och undervisning inom algebra kan anpassas för att matematiskt begåvade elever ska ges den utmaning och stimulans de behöver för att utvecklas så långt som möjligt. LÄS MER

  2. 2. ”Verksamheten är vi proffsen på, men barnet är föräldern proffs på” : En kvalitativ studie om förskollärares positioneringar under inskolning av nya barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Fanny Bergström; [2023]
    Nyckelord :förskollärare; inskolning; positionering; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att analysera förskollärares positioneringar av sig själva och av vårdnadshavare under inskolning av nya barn i förskolan. Studiens teoretiska utgångspunkt var positioneringsteorin, och datainsamlingen skedde genom kvalitativa intervjuer med tre verksamma förskollärare på avdelningar för yngre barn. LÄS MER

  3. 3. Idrottens trygghet och normer från lärarens perspektiv : En undersökning om lärares förståelse av trygghet och normer i ämnet idrott och hälsa

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Ludvig Möller; Rasmus Åkerman; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte & frågeställning Syftet med denna studie är att undersöka idrottslärares upplevelser och perspektiv i relation till elevers trygghet och normerna om fysisk aktivitet som rör barn och unga. Uppsatsen utgår från ‘‘Hur positionerar sig idrottslärare när det kommer till normer om att vara fysiskt aktiv?’’ och ‘‘Hur positionerar sig idrottslärare när det kommer till trygghet under idrottslektioner?’’ som frågeställning. LÄS MER

  4. 4. Fotbollsföreningars inflytande på den nationella idrottsutbildningen : En kvalitativ studie som undersöker hur personer inom NIU ser på fotbollsföreningars inflytande

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Alexander Ababai; Martin Mild; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte Denna studie syftar till att undersöka hur personer som är verksamma inom NIU positionerar sig till verksamhetens urval- och antagningsprocess i relation till elitföreningars påverkan. Vidare kommer denna studie handla om att skapa bättre förståelse kring området genom tre forskningsfrågor. LÄS MER

  5. 5. Meningen med rasten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Annie Olsson; Sally Andersson; [2020]
    Nyckelord :Skolgård; Rast; Rastaktivitet; Fritidslärare; Grundlärare;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att undersöka hur grundlärare och fritidslärare förhåller sig till raster, rasternas organisering samt ostrukturerade eller strukturerade aktiviteter under rasten. För att nå fram till detta så ställer vi oss frågorna, hur är rasterna organiserade? hur resonerar grundlärare samt fritidslärare gällande yrkesroller på rasten? samt vilka är rasternas och rastaktiviteternas bidrag ur intervjupersonernas perspektiv?De teoretiska perspektiven som ligger till grund för vår studie är positioneringsteorin och ramfaktorteorin, detta hjälper oss att se hur lärare positioneras samt vilka faktorer som påverkar hur rasterna organiseras. LÄS MER