Sökning: "Challenging and stimulating teaching"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Challenging and stimulating teaching.

  1. 1. Algebra för matematiskt begåvade elever i årskurs 5 : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Christoffer Johansson; Marcus Magnusson; [2023]
    Nyckelord :Mathematically gifted students; Challenging and stimulating teaching; Positioning theory; Problem-solving; EPA-model.; Matematiskt begåvade elever; Utmanande och stimulerande undervisning; Positioneringsteorin; Problemlösning; EPA-modellen;

    Sammanfattning : Enligt Skollagen har alla elever rätt till den ledning och stimulans de behöver för att utifrån sina egna förutsättningar utvecklas så långt som möjligt. Av denna anledning vill vi genom denna studie undersöka hur algebraiska uppgifter och undervisning inom algebra kan anpassas för att matematiskt begåvade elever ska ges den utmaning och stimulans de behöver för att utvecklas så långt som möjligt. LÄS MER

  2. 2. Elevmotivation i matematikämnet – en systematisk litteraturstudie om effekter av motivationsfrämjande interventioner

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Liqin Xu; [2021-07-06]
    Nyckelord :motivation; matematik; intervention; experiment; högstadiet; gymnasiet; meta-analys; mathematics; secondary school; meta-analysis;

    Sammanfattning : The aim of this study is to identify evidence-based interventions that work effectively for teachers to increase the motivation of junior high school and high school students in mathematics. A systematic literature study review, i.e. LÄS MER

  3. 3. Normkritik i en heteronormativ skola : En kvalitativ studie om lärares varierade uppfattningar kring läroplanens uppdrag om genus och kön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Hanna Lundquist; [2020]
    Nyckelord :HBTQI; heteronorm; könsidentitet; sexualitet; normkritik;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to increase the knowledge of teachers' varied views about the assignment in the curriculum on the social gender and the biological gender. Through qualitative semi-structured interviews, different teachers' thoughts were highlighted which, together with a sociocultural perspective, which characterized both the method and the result, made it possible to answer the study's purpose. LÄS MER

  4. 4. Matematiskt självförtroende ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Johan Ekdal; [2016]
    Nyckelord :Mathematics; self-confidence; learning; development; teaching; Matematik; självförtroende; inlärning; utveckling; undervisning;

    Sammanfattning : Självförtroende är ett viktigt begrepp som till stor del påverkar eleverna i matematik. Detta ligger till grund för bland annat motivation, arbetsglädje och resultat. Den här uppsatsen syftar till att ta reda på och fördjupa hur elever ser på det matematiska självförtroendet. LÄS MER

  5. 5. Varför ryska? – En fråga om genus? : En fallstudie om motivation till att läsa ryska

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Tatiana Mikhaylova; [2013]
    Nyckelord :Russian; motivation; attitudes; gender;

    Sammanfattning : The teaching of modern foreign languages within Swedish educational system has been a subject of a number of alarming reports in recent years. Several studies have shown that students lack motivation to learn any language but English. Of particular concern is the young males’ underachieving and disinterest in foreign languages. LÄS MER