Det är som att det är viktigare i andra ämnen : En studie av före detta elevers uppfattningar av bedömning i slöjdämnet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Författare: Felicia Brandt; [2022]

Nyckelord: Grundskola; betyg; relationer; lärare;

Sammanfattning: Bedömning är en del av skolgången som följer med elever från skolstart till att de går ut. Syftet i denna studie är att undersöka elevers uppfattningar kring den summativa bedömningen av slöjdämnet i grundskolan, och om den påverkat deras beteende i ämnet. Berättelser från åtta före detta grundskoleelever har samlats in och behandlats med hjälp av strukturerade intervjuer. Att slöjden inte ses som ett viktigt ämne jämfört med andra ämnen, att relationen till lärare har betydelse för bedömningen och att informanterna inte hade så stor insikt i vad som bedömdes på slöjden är resultaten i denna studie. Dessa presenteras och diskuteras i en tematisk innehållsanalys. I en fördjupad analys utifrån ramfaktorteori visar studien att läraren är en ramfaktor som påverkar bedömningen, COR- teorin redogör för hur elevers inre resurser kan bli påverkade av stressiga situationer så som betyg och bedömning. Ytterligare forskning med bredare urval för att se om resultatet skulle bli detsamma skulle vara intressant att se. Även forskning huruvida elever uppfattar slöjdkunskaper som viktigt i livet i jämförelse med om de tycker att det är ett viktigt ämne i skolan skulle behövas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)