Vinstvarningar och hållbarhetsprestation : En studie om hur företags ESG-poäng påverkar aktiemarknadsreaktioner vid vinstvarningar inom olika branscher

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: I denna studie undersöks huruvida det finns ett samband mellan företags ESG-poäng och aktiemarknadsreaktionerna vid en vinstvarning på den svenska aktiemarknaden. Frågan har undersökts i tidigare studier, men till skillnad från dem fördjupas undersökningen i den här studien genom att undersöka om det sambandet skiljer sig mellan olika branscher som har en större eller mindre påverkan på den miljömässiga, sociala och ekonomiska hållbarheten, vilket i denna uppsats benämns kontroversiella respektive icke-kontroversiella branscher. Undersökningen utförs genom en eventstudie och en multipel regressionsanalys för att se om det finns ett samband mellan företagens ESG-poäng och avvikelseavkastningen vid en vinstvarning och om sambandet skiljer sig mellan kontroversiella och icke-kontroversiella branscher. Resultaten av studien visar att det finns ett positivt samband mellan ESG-poäng och avvikelseavkastning vid en vinstvarning när alla företag oavsett branschtillhörighet undersöks. Vid en uppdelning av företagen i kontroversiella och icke-kontroversiella branscher visar interaktionsmodellen inte på en signifikant skillnad i sambandet mellan ESG-poäng och avvikelseavkastning vid en vinstvarning mellan dessa grupper. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)