Frihetsberövade barn i inledande rättsprocess -juridiska problem och utmaningar

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

Sammanfattning: Sammanfattning De senaste åren har Sverige fått kritik från flera internationella organ angående situationen för frihetsberövade barn och i synnerhet de restriktioner som majoriteten av dem har, vilket ofta medför isolering. Häktade barn befinner sig mitt i inledande rättsprocess samtidigt som de befinner sig i denna isolering. Detta påverkar naturligtvis deras deltagande i rättsprocessen. FN:s konvention för barnets rättigheter såväl som Europakonventionen innefattar att barn ska bemötas på ett sätt som tar hänsyn till dess ålder, mognad och utveckling och gynnar dess syn på samhället och rättvisa och dess återanpassning. I båda konventionerna finns uttryckt att det är viktigt att se till att barnet förstår sina rättigheter och i barnkonventionen betonas att barnet aktivt bör delta i sin rättsprocess. Min empiri visar dock att det är vanligt att barn inte förstår sina rättigheter vilket kan innebära att deras rättssäkerhet äventyras. Uppsatsen syftar till att analysera dels relevant lagstiftning på området, dels hur häktade barns möjligheter att delta i sin rättsprocess ser ut i ett empiriskt exempel.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)