Amning, kunskap och självbestämmande : Språkliga och interaktionella perspektiv på amningsrådgivning

Detta är en Master-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

Sammanfattning: I den här uppsatsen studeras rådgivning inom ramen för en ideell stödlinje för amningsrådgivning. Uppsatsens övergripande syfte är att visa hur amnings­rådgivningen är strukturerad samt att belysa dess sociala dimensioner. Mönster för att efterfråga och ge råd studeras, liksom hur kunskap om och förhållnings­sätt till amning synliggörs i samtalen. Vidare undersöks hur särskilt känsliga aspekter av amning behandlas i samtalen. Materialet består av 16 telefonsamtal från en ideell amningsrådgivning, med en total samtals­tid om drygt 3,5 timmar. Det analyseras med hjälp av conversation analysis (CA). Analysen visar en stor variation av rådgivningsformat med såväl direkta som indirekta råd. Rådgivningen framstår ofta som en samkonstruktion mellan rådgivare och mot­tagare, där båda arbetar för att positionera inringaren som en kompetent förälder med rätt till självbestämmande. Sam­hälleliga normer och moraliska aspekter av amning blir synliga i den lokala samtals­kon­texten genom att samtals­deltagarna orienterar sig mot dem, och kan ge upphov till inter­aktionella utmaningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)