Effektiv materialhantering vid godsmottagning : En fallstudie på ett svenskt tillverkande företag om förbättringsmöjligheter vid arbete med leverantörer

Detta är en Kandidat-uppsats från Jönköping University/JTH, Logistik och verksamhetsledning

Sammanfattning: Syfte – Processer inom och mellan företag måste integreras för att öka konkurrenskraften mot andra företag. Inköp av material har ett stort ansvar att knyta samman leverantörer och godsmottagningen för att ge materialhantering de mest fördelaktiga förhållandena. Godsmottagningen är den första aktiviteten för den interna materialhanteringen och skapar därför förutsättningar för fortsatt effektiv materialhantering nedströms försörjningskedjan. Därför är syftet med studien: att utforska förbättringsmöjligheter vid arbete med leverantörer för att skapa förutsättningar som främjar en effektivare materialhantering vid godsmottagning. Metod – Studiens design är en fallstudie. Empirin består av kvalitativa data, från datainsamlingsteknikerna som bestod av intervjuer, dokumentstudier och observationer. Dokumentstudierna var interna dokument från fallföretaget. Observationerna och intervjuerna var av semistrukturerad karaktär. För analysen av intervjuerna användes en tematisk analys, men för observationerna och dokumentstudierna användes en kvalitativ dataanalys. Resultat – Studien visade att materialflödet endast går från leverantör till godsmottagningen, medan informationsflödet involverar aktörerna inköpsavdelningen, leverantören och godsmottagningen. Kombinationen av empiriska och teoretiska data från nuvarande flödesutmaningar, identifierades möjligheter för materialhantering vid godsmottagning. För att uppnå effektivare materialhantering måste företag arbeta med relationella- och kontraktsbaserade styrmekanismer. Det är viktigt att förbättra kommunikationen, minska osäkerhet, kommunicera förväntningar, ge återkoppling och använda lämpliga kommunikationsmedier. Implikationer – Genom studiens resultat framkommer praktiska implikationer för företag genom att arbeta med kontrakt- och relationella styrmekanismer, samt betydelsen av förbättringsmöjligheter för kommunikation av förväntningar och återkoppling för att minska osäkerhet med lämpliga kommunikationsmedier. Studien påvisar hur företag och beslutsfattare framgångsrikt kan styra och samarbeta med sina leverantörer för att främja effektiv materialhantering vid godsmottagning, som i tidigare studier ofta har misslyckats. Begränsningar – Studiens metod är en enfallstudie, vilket medför vissa begränsningar. Genom att endast studera ett fall kan resultaten vara svåra att generalisera. Studiens trovärdighet hade kunnat stärkas ytterligare genom att inkludera fler intervjuer och observationer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)