Sökning: "Skönhet och marknadsföring"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden Skönhet och marknadsföring.

  1. 1. Vilseledande skönhet - Konsumentskyddet vid marknadsföring av skönhetsingrepp

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Tindra Johansson; [2023]
    Nyckelord :Marknadsföringsrätt; skönhetsingrepp; sociala medier; vilseledande marknadsföring; konsumentskydd; rättssociologi; rättsvetenskap en. law ; Law and Political Science;

    Sammanfattning : I takt med att samhället utvecklas så förändras även kroppsidealen. Genom marknadsföring av skönhetsingrepp på sociala medier har ingrepp som faktiskt är förenade med stora hälsorisker blivit normaliserade. LÄS MER

  2. 2. Hur olika marknadsföringsmetoder påverkar företags värdeskapande : En kvalitativ studie på svenska detaljhandelsföretag

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Dex Jillings; Julia Näslund; [2022]
    Nyckelord :Marknadsföring; värdeskapande; lönsamhet; lönsamhetsmått; influencer marketing;

    Sammanfattning : Investeringar i marknadsföring har länge tagit plats i diskussioner för företag, där målet ofta är att investera i marknadsföring som genererar värdeskapande. Utifrån detta har syftet för studien tagits fram. Syftet är att öka förståelsen för hur lönsamt det är för företag att investera i marknadsföring. LÄS MER

  3. 3. Dags att ändra skönhetsidealen : Dove Reverse selfie

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Amna Basil Hussain; [2022]
    Nyckelord :Skönhetsideal; Femvertising; Kommodifierad feminism;

    Sammanfattning : Feminism som marknadsvara - en semiotisk analys av Doves  Reverse selfie kampanj. Varje dag utsätts vi för reklam med olika kommersiella budskap. Det är därför det är viktigt för företag att marknadsföra sig med något speciellt för att sticka ut. Flera företag har börjat ta del av samhällsdiskurser som marknadsstrategi. LÄS MER

  4. 4. Love yourself – men hur? En kvalitativ studie av svenska skönhetsföretags framställning av femvertising

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Emma Broberg; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur de svenska skönhetsföretagen CAIA Cosmetics, Rebecca Stella Beauty, Indy beauty och Viva La Diva använder sig av budskap som hyllar kvinnor på sina webbsidor. Denna typ av budskap kallas för femvertising och definieras som ”marknadsföring vilken använder sig av olika budskap om att stärka kvinnor och bryter mot stereotypa framställningar av kvinnor” (Åkestam et al. LÄS MER

  5. 5. Landsbygdsinfluencers arbete med personligt varumärke : en netnografisk studie av bloggar i en landsbygdskontext

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Ylva Gustafsson; [2020]
    Nyckelord :influencer; landsbygden; personliga varumärken; relationsbyggnad; storytelling;

    Sammanfattning : Influencers har blivit ett vanligt fenomen i vårt samhälle i takt med att användningen av sociala medier har ökat. Att som influencer bygga ett personligt varumärke som väcker intresse hos andra människor skapar en möjlighet att dela med sig av innehåll som många människor vill ta del av (Lou & Yuan, 2019). LÄS MER