Smartphones som ny marknadsföringskanal : Nya möjligheter inom precision, segmentering och relationer

Detta är en Kandidat-uppsats från Ekonomihögskolan, ELNU

Sammanfattning: Syfte: Syftet med den här uppsatsen är att öka förståelsen för hur samhällets och teknikens senaste utveckling har bidragit med nya marknadsföringskanaler och vad detta innebär för företags marknadsföringsstrategier. Med detta syfte som utgångspunkt har tre forskningsfrågor formulerats för att avgränsa forskningen än mer: Hur kan smartphones som marknadsföringskanal hjälpa företag att precisera sin marknadsföring till kunden? På vilket sätt har den nya mobila tekniken, i form av smartphones, påverkat företags segmenteringsmöjligheter? Hur kan ett företag använda sig av smartphones, som ett verktyg för att hantera kundrelationer? Metod: Uppsatsen är resultatet av en kvalitativ studie med en huvudsaklig induktiv inriktning. Primärdatainsamlingen har skett genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer. Slutsats: Efter att ha undersökt detta ämne har vi dragit slutsatsen att valet av smartphones som kanal kan hjälpa företag att precisera sin marknadsföring genom att telefonen är tillgänglig och personlig för kunden. Därför menar vi att kunders integritet och acceptans kommer att vara avgörande faktorer och viktiga att beakta. Timing är en väsentlig del av precisionsmarknadsföringen och vi har därför presenterat två nya begrepp; företagsstyrd timing och kundstyrd timing. Smartphones har även bidragit med nya möjligheter för företag att segmentera marknaden där vi framhållit slutsatsen att plats och kontext torde vara nya segmenteringsvariabler för företag att beakta. Vår slutsats är även att smartphones är en fördelaktig kanal när det kommer till byggande och hantering av kundrelationer och vi har sett tendenser till att kunden umgås med varumärket på ett sätt som tidigare inte varit möjligt. Vi introducerar ett nytt begrepp, interaktionsintensiva kommunikationsenheter, där smartphones ses som den ledande enhetstypen idag. Nyckelord: Mobilmarknadsföring, smartphones, precisionsmarknadsföring, kundstyrd timing[1], segmentering, kontext, relevans, integritet, kundrelationer, interaktionsintensiva kommunikationsenheter[2] [1]Begreppet är av oss introducerat och utgör en del av en egengjord modell. Se s 58, kapitel 5.1.1 [2]Vi har valt att introducera detta begrepp som ett samlingsnamn för en ny typ av marknadsföringskanal. Se s. 63, kapitel 5.1.3

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)