Användares attityder till att använda bilder i en sökmotor

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Informationssystem

Sammanfattning: Allt fler människor får tillgång till både smarta mobiltelefoner och internet. Detta ger flera möjligheter att söka efter information på nya sätt. Att söka med hjälp utav bilder är ett relativt nytt sätt att söka efter information och det finns en del appar på marknaden som använder tekniken bildsök. Syftet med denna studie är att undersöka unga vuxna användares attityd till bildsök. För att undersöka detta har vi valt att använda Google Lens, som en är en sökmotors-app som söker med hjälp utav bilder istället för text. Data samlades in genom intervjuer där deltagarna fick testa appen i olika scenarier och analyserades sedan med hjälp utav den teoretiska ramverket technology acceptance model (TAM). Resultatet visade att användarna tyckte att bildsök var smidigt och användbart vilket gjorde att de hade en positiv attityd till att använda bildsök i framtiden. Användarna ansåg att bildsök inte kan ersätta textsök helt, men att den är användbar i vissa situationer, som till exempel att översätta skyltar utomlands.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)