Relationen mellan Social media & Emotionell reglering : En kvantitativ enkätstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

Sammanfattning: Sociala medier har förändrat männskors sätt att interagera, uttrycka sig och dela information. Det har integrerat sig som en naturlig del av många individers vardagar men trots alla fördelar som det medför, kommer det med en del problematiska aspekter. När någonting används frekvent på en massiv skala så kan det leda till ett beroendebeteende som sedan kan leda till ytterligare svårigheter. En av dessa svårigheter är att man utvecklar missanpassad emotionell reglering. Utifrån detta var studiens syfte att undersöka problematisk användning av sociala medier i relation till emotionell reglering. För att besvara syftet gjordes en enkätundersökning genom en webbenkät baserat på skalorna DERS-16 och BSMAS. Urvalet gjordes så att webbenkäten skickades ut på författarnas privata instagram, facebook och reddit sidor och deltagarna fick en vecka på sig att svara (n=50; 58% kvinnor & 42% män; M ålder = 35). För analys av resultatet utfördes två Pearson's korrelationskoefficient och ett oberoende t-test. Resultatet visade ett signifikant positivt samband mellan socialt medieberoende och emotionell reglering och samtliga fem dimensioner som uppgör emotionell reglering. Dessa fem dimensioner är klarhet, mål, strategier, icke acceptans, impuls. Antal timmar på sociala medier och socialt medieberoende hade ett signifikant positivt samband men det existerade inget signfikant samband mellan emotionell reglering och timmar på sociala medier. Det oberoende t-testet visade ingen signifikant skillnad i män och kvinnors emotionella reglering. Slutatsen är att det finns en stark relation mellan socialt medieberoende och emotionell reglering

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)