Hur skapas en hälsofrämjande arbetsplats på ett lärosäte? : En kvalitativ studie utifrån lärarnas upplevelser av den sociala och organisatoriska hälsan på arbetsplatsen

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

Sammanfattning: I dagens arbete har lärare för hög arbetsbelastning och därför har deras arbetssituation försämrats. På arbetsplatser har psykiska, fysiska och sociala hälsan en viktig roll för att människor ska uppleva hälsa på arbetsplatser. På högskolor runt om i Sverige kan flera arbetsrelaterade problem äga rum som kan bidra till att lärarnas arbetsförmåga kan försämras. I avseende till detta kan lärarnas arbetssituation bli ett lidande problem som kan resultera till ett bristande stöd från sin verksamhet. Syftet med studien var att belysa hur lärarna upplever sin hälsa på arbetsplatsen och hur HR- avdelningen kan stötta dem för att kunna möjliggöra deras arbetsuppdrag på högskolan. Studiens tar sitt teoretiska utgångsläge i tvåfaktorsteorin, community of practice, det salutogena perspektivet och KASAM. Studiens material utgick från semistrukturerade intervjuer och analyserades utav en kvalitativ innehållsanalys. Resultatet av studien visade bland annat att lärarna uppskattar flexibla arbetstider och möjligheter att arbeta självständigt eller i grupp och det finns en efterfrågan av kunskapsmetoder som främjar arbetsmiljön. Upplevelsen i nuläget är att det saknas hälsofrämjande insatser från högskolans ledning för att arbetsengagemang inte är tillräckligt. Däremot kan ett utvecklat HR-arbete skapa bredare möjligheter för att förbättra anställdas hälsa vilket kan resultera i att hälsa på arbetsplatsen kan öka och bidra till delaktighet i arbetsuppdrag hos de anställda på högskolan. Sammanfattningsvis upplever lärare att det finns en god arbetshälsa och arbetsmiljö.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)