Sagan : sagans vara eller icke vara i barnens vardag

Detta är en Kandidat-uppsats från Lärarutbildningen

Författare: Laila Vahlman Vestby; [2013]

Nyckelord: Sagoberättande; Barn; Fantasi;

Sammanfattning: Studien är en empirisk studie om sagans betydelse i barnens vardag. Jag har valt att arbeta utifrån kvalitativa metoder och syftet med arbetet är att få vetenskap om sagans betydelse i barnens vardag. Bakgrunden är en oro om att sagan håller på att försvinna från barnen i deras vardagsmiljö. Med barnens vardag och sociala närhet menas barnens vardagliga vistelse i närheten av sin hemmiljö och förskola. Med saga menas i detta arbete muntligt berättande, litterärt framställt verk eller på annat kommunikativt sätt framställd berättelse, ämnad för barn. Jag har gjort tre undersökningar på en förskoleavdelning. Två bestående av intervjuer med förskollärare om sagans vara eller icke vara. En enkätundersökning som har delats ut till barnens vårdnadstagare med frågor om sagoläsning i barnens vardag. Jag har också gjort en intervju med en bibliotekarie på ett mindre bibliotek och ett studiebesök på ett lasaretts lekterapi. På lekterapin intervjuades även där en förskolelärare. Undersökningen har varit för att bilda en verklighetsförankrad uppfattning om sagans betydelse i barnens vardag och i deras sociala närhet. Resultatet från de två förskollärarna visar att tack vare de två olika personligheterna i pedagogerna - kom jag fram till att sagan är berikad på denna förskoleavdelning. Detta eftersom förskolelärarnas berättartekniker skiljer sig åt vilket ökar barnens intresse. Enkätens resultat blev utifrån tio svar att en majoritet av vårdnadshavarna läser sagor för barnen regelbundet men enkäten visar även att sagoläsningen nästan bara sker på helger. De allra flesta anser att det är viktigt med högläsning för barnen och nästan lika stor del tar även med barnen till biblioteket. Resultatet från biblioteket visar: att här arbetas det mycket med sagan i samverkan tillsammans med andra sociala kontaktnät för barn i deras hemmiljö. Resultatet från lekterapin visar att sagan har betydelse som en läkande del för tillfrisknad hos sjuka barn. Slutsatsen är: att sagan är berikad för barnen på denna förskoleavdelning med dess närmiljö.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)