Läromedel i etikundervisning

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: Syfte: Det vi kommer att göra i uppsatsen är att problematisera läromedlen som används påOP i kursen ”Etik och livsfrågor”. Frågan är hur läromedlen handskas med tillämpad etik. Gerde eleven de verktyg som behövs för deras framtida yrke? Är de verktygen de ger det mestrimliga att använda sig av för att hantera etiska konflikter? Vidare frågar vi oss som blivandelärare: Är framställningen pedagogisk så att eleven förstår relevansen för yrket? De härfrågeställningarna hänger samman på följande sätt: Om läromedlen brister i det pedagogiskadå förlorar man elevens möjlighet att förstå etik som någonting som har med det kommandeyrket att göra. Detta innebär att eleven inte kan ta till sig eventuella verktyg från läromedlenför att hantera etiska konflikter.Metod: Litteraturgranskning av läromedel i kursen ”Etik och livsfrågor” påOmvårdnadsprogrammet.Resultat: Vad den här undersökningen påvisar att läromedlen är av god pedagogisk kvalité.Däremot behövs det ytterligare ett alternativ som etisk beslutsmodell – koherensteori.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)