Produktägarens roll i Scrumprojekt

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Vår undersökning utgår från produktägaren som är en av de tre roller som innefattas i Scrum. Produktägaren beskrivs som en komplex roll och studien syftar till att identifiera egenskaper, kompetenser och ansvar för rollen så väl som vilken betydelse rollen har för ett lyckat projektresultat. Granskning av litteratur har gett en teoretisk bakgrund som visat en oenig bild av hur produktägarrollen bör tillämpas. Vidare har en kvalitativ ansats använts i studien där semistrukturerade intervjuer legat som grund för insamling av empiriskt material. Informanterna som valts ut har god erfarenhet inom området och utgörs av produktägare så väl som Scrummasters. Vi har i undersökningen funnit en kontrovers inom hur produktägarrollen tillämpas i praktiken jämfört med hur den beskrivs teoretiskt av informanterna. Egenskaper och kompetenser som ansågs viktiga innefattar engagemang, god kommunikationsförmåga och en teknisk förståelse. Rollen beskrevs av samtliga tillfrågade som viktig för ett lyckat projektresultat. Undersökningen visar däremot att tillämpningen av produktägarrollen är relativt bristfällig då rollen underskattas i tidsåtgång och ansvar. Flera informanter är ovilliga att släppa från sig ansvaret till produktägaren och förminskar istället rollen till att enbart vara en beställare. I de fall där produktägarrollen helt har uteslutits finns en märkbar försämring i projektresultat. Vi kan inte generalisera vårt resultat till att vara allmängiltigt, men vi menar att undersökningen kan ses som en indikation på komplexiteten som finns runt produktägarens roll.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)