Samlingen i förskolan : En intervju om pedagogiska mål i samling.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

Författare: Lenita Bondesson; Anna Thor; [2011]

Nyckelord: samling; gemenskap; vikänsla; delaktighet; lärande;

Sammanfattning: BakgrundVi har valt att undersöka om samlingens funktion och innehåll i förskolan. Utgångspunkten har varit Bernsteins teori där vi bearbetat hans begrepp kring samlingens praktik. Vidare har även litteratur och forskning behandlats kring ämnet.SyfteSyftet med undersökningen är att undersöka hur pedagoger uppfattar samlingens funktion och innehåll. Det vi närmare vill undersöka är:Vad har pedagoger för pedagogiska mål med samlingen?MetodVi har valt att använda oss av intervju som metod där sex pedagoger i förskolan har inter-vjuats. Detta för att undersökningen grundas i en fenomenografisk ansats då vi vill ta reda på pedagogers uppfattningar och tankar kring samlingen i förskolan.ResultatVi har utifrån svaren analyserat och kategoriserat olika uppfattningar. Dessa kategorier blev Vikänsla och gemenskap, Delaktighet och Lärandetillfällen. Vad samling genererar i samt varför den finns i verksamheten gav samtliga pedagoger ett gemensamt svar. Samling är att komma tillsammans och därav att gemenskapen stärks. Resultatet visar vidare att det finns delade meningar vad den ska innehålla samt hur organisationen är uppbyggd. Barns delaktighet är tydlig för vissa men hamnar i skymundan för andra. Vi hoppas att denna stu-die ska göra att pedagoger ute i verksamheten ska få en tanke kring samlingens pedagogiska mål samt innehåll. Vi vill utifrån detta att de normer och värderingar som finns ute i verk-samheten, till exempel kring organisation, och att pedagoger reflekterar och utvecklar nya tankar och därav inte stannar upp i utveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)