Sökning: "vikänsla"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet vikänsla.

  1. 1. Anpassningar av förskolans samlingar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Madelen Jakobsson; [2020]
    Nyckelord :Anpassningar; förskola; hjälpmedel; metoder; samling;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur pedagogerna stöttar de normbrytande barnens deltagande vid samling. Främst med fokus på om och vilka anpassningar och hjälpmedel som införts i verksamhetens olika samlingar samt vilka hinder och möjligheter det skapar. LÄS MER

  2. 2. Skapa vikänsla : Ett arbete om förbättrat klassrumsklimat för bättre förutsättningar för lärande

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Hanna Lindqvist; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Mötesplats snarare än en pedagogisk aktivitet : pedagogers uppfattning om samlingens betydelse för barns lärande i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Erica Bengtson; Ingrid Fransson; [2017]
    Nyckelord :barn; förskola; samling; lärande; barns intresse; vikänsla; gemenskap; mötesplats; variation; betydelse; pedagoger; iscensättning pedagogisk aktivitet;

    Sammanfattning : Studien handlar om vad pedagoger anser är syftet med samling i förskolan men även vadsamling har för betydelse för barns lärande. Studien tar också upp hur pedagoger utformar ochplanerar en samling och varför de anser samling är en betydelsefull aktivitet i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Samlingen i förskolan : En intervju om pedagogiska mål i samling.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Lenita Bondesson; Anna Thor; [2011]
    Nyckelord :samling; gemenskap; vikänsla; delaktighet; lärande;

    Sammanfattning : BakgrundVi har valt att undersöka om samlingens funktion och innehåll i förskolan. Utgångspunkten har varit Bernsteins teori där vi bearbetat hans begrepp kring samlingens praktik. Vidare har även litteratur och forskning behandlats kring ämnet. LÄS MER

  5. 5. Samling som pedagogiskt verktyg. En undersökning kring samlingens betydelse för barns lärande, sociala och språkliga utveckling i förskolan

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Rakhshanda Tehseen; Mahnaz Valii; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SyfteSyftet med vårt examensarbete är att studera vilken betydelse samlingen har för barns lärandeur ett sociokulturellt perspektiv. Vi vill även undersöka pedagogers och barns åsikter omsamlingen i förskolan. LÄS MER