#Det_digitala_galleriet, En kvalitativ fallstudie inom konstgalleribranschen & dess påverkan av digitaliseringen

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Titel: #Det_digitala_galleriet - En kvalitativ fallstudie inom konstgalleribranschen & dess påverkan av digitaliseringen Författare: Alice Löfqvist, Charlotte Cederqvist & Pauline Bräutigam Handledare: Peter Svensson Problematisering: Konstbranschen har de senaste årtiondena präglats av en starkt digitalisering. Digitaliseringen har påverkat branscher genom förändrat kundbeteende, konkurrenslandskap samt nya teknologier. Hur den svenska konstgalleribranschen ställer sig till denna förändring och hur deras verksamheter påverkats av detta är däremot inte tidigare undersökt. Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur konstgalleriets roll har förändrats i takt med att branschen digitaliserats. Undersökningen ämnar till att skapa en djupare förståelse för hur gallerier resonerar kring denna förändring, och på vilka sätt digitalisering har påverkat galleriets funktion. Frågeställning: På vilka sätt har konstgalleriernas funktion som marknadsplats påverkats till följd av digitaliseringen? Metod: Studien bygger på en kvalitativ forskningsmetod som utgår från det induktiva angreppssättet. Studien utfördes utifrån ett hermeneutistiskt perspektiv baserat på en iterativ arbetsprocess. Den empiriska datan är insamlad genom sju semistrukturerade intervjuer. Studien avgränsar sig till svenska konstgalleribranschen där gallerier har genomgått eller genomgår en digital förändring med någon form av digital närvaro. Slutsats: Konstgallerierna upplever digitaliseringen som påtaglig, och vittnar om förändrat kundebeteenden, reformerat konkurrenslandskap och nya tekniker som öppnar upp för internationalisering och demokratisering av branschen. Samtliga gallerier har på något sätt implementerat digitala teknologier i sin verksamhet, men omfattningen av implementeringen varierar kraftigt mellan dem. Förändringarna berör framförallt digitiserande och digitaliserande aktiviteter, trots att dessa i flera fall är bristfälliga som en konsekvens av en ökande komplexitet av branschen. Galleriet som marknadsplats har såtillvida utökats till att omfatta digitala strategier och öppnat för nya sätt att skapa, fånga och leverera värde. Studiens bidrag: Studien har skapat en djupare förståelse gällande galleriernas benägenhet att förändra och anpassa sina verksamheter efter digitaliseringen, och på vilka sätt de tar ställning till denna digitala förändring. Nyckelord: Konstgalleribranschen, organisationsförändring, Digitalisering, Digitisering, Digital transformering, Kärnaktiviteter & Kärntillgångar, Digitalt engagemang, Demokratisering, Transparens, Covid-19-pandemin

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)