En studie av lärares implementering av arbetssättet kooperativt lärande.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Kooperativt lärande, KL, är en metod där lärande sker genom social färdighetsträning och samarbetsfärdigheter. Metoden bygger på olika så kallade strukturer, som i denna studie syftar på de konkreta arbetssätt inom KL, och samarbete inom mindre grupper. Genom samarbete och arbete inom sociala situationer utvecklar eleverna kunskaper tillsamman. Syftet med studien är att analysera hur lärare beskriver att implementeringen av kooperativt lärande har gått till, vad det har inneburit för deras undervisning samt vilka faktorer som påverkat implementeringen av metoden. Studien bygger på en kvalitativ undersökningsmetod där fem lärare i grundskolans årskurser F-3 intervjuades. Undersökningens resultaten visar att lärarna menar att eleverna blev bättre på att samarbeta och kommunicera med varandra. De blev även bättre på att sätta ord på sina kunskaper. Lärarna kunde ta ett steg tillbaka och låta eleverna ta ett större utrymme genom att eleverna blev varandras lärresurser. Gemensamt hos alla intervjuade lärare var att metoden KL har haft stor framgång i klassrummen och att ingen av dem vill gå tillbaka till en mer traditionell undervisning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)