Analytiska och syntetiska metoder vid läsinlärning - arbetssättet vid läsinlärningen på Manhattan New School

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: Metod och material: Vi genomförde ett studiebesök på Manhattan New School i New York under en dag. Vianvände oss av observationer och intervju för att kunna besvara frågeställningarna.Resultat: Vi kunde se att skolan använde sig av mycket skönlitteratur och konkret material. De anpassadeläromedlet efter elevens kunskaper och erfarenheter. Vi fick genom observation och intervju reda på attkontextuella ledtrådar var något som de använde sig av i undervisningen. Samspelet mellan eleverna och mellaneleverna och lärarna var naturligt. Undervisningen skedde som en öppen dialog mellan alla parter. De tog tillvarapå elevernas erfarenheter och kunskaper undervisning. Läsinlärningsmetoden som man använder sig av påManhattan New School benämner skolan som Balanced literacy vilket innehåller både syntetiskt och analytisktsynsätt. Det är viktigt att man tränar både fonologisk medvetenhet och förståelse och att det sker i ettsammanhang.Betydelse för läraryrket: Vår studie har gett oss kunskaper och inspiration om hur man kan arbeta medhelheten som utgångspunkt. Vi har även fått en fördjupad förståelse över de olika läsinlärningsmetoderna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)