Erfarenheter av en tidig respektive senare introducerad engelskundervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Denna undersökning fokuserar på lärares erfarenheter av att introducera engelskundervisning för elever i grundskolan. Närmare bestämt studeras lärarnas erfarenheter av att påbörja engelskundervisning tidigt jämfört med att introducera den senare för sina elever.    Studien utgår från intervjuer med åtta lärare för att ringa in deras erfarenheter av att introducera engelskundervisning tidigt eller senare i grundskolan. Studien inriktar sig bland annat på för- och nackdelar med att som elev bli introducerad för engelskämnet från exempelvis förskoleklass jämfört med årskurs 1 eller senare. Studiens syfte är att undersöka när och hur lärare på lokal nivå påbörjar sin engelskundervisning, samt vilka erfarenheter de har från tidig respektive senare introduktion av engelskundervisningen.    Studiens resultat visar på att alla respondenterna ser fler för- än nackdelar med en så tidig engelskundervisning som möjligt. Vidare antyder resultatet att det kan finnas fördelar för eleven att vara tvåspråkig när engelskundervisningen påbörjas, om modersmålet har liknande språkstrukturer och strategier som det engelska språket. Därmed är detta beroende på vilket språk eleven har med sig och om språkstrukturerna skiljer sig markant. I så fall kan det vara en nackdel för eleven, alternativt inte ha någon påverkan alls för den kommande språkinlärningen i engelska. Två utav respondenterna hävdar att en kritisk period kan urskiljas utifrån ett socialt perspektiv. Detta sociala perspektiv uttrycks av en majoritet av respondenterna som språkängslan hos yngre elever. De anser att yngre elever vågar vara mer delaktiga i engelskundervisningen. De blir inte tillbakadragna i klassrummet på grund av rädslan för felsägningar eller för vad klasskamraterna ska tycka, som ofta uppstår vid en högre ålder. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)