Havsviksskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Arkitektur

Sammanfattning: Havsviksskolan tar hänsyn till omgivningen i dess placering på henriksdalstomten då den följer den befintliga statsformen och tar vid Henriksdalsalléns riktning snarare än den intilliggande motorvägen. Det höga tornet innehåller klassrum från årskurs 3 – 6 som jag har valt att placera ovanpå varandra för att kunna nyttja skolgården på bästa sätt. Tornet relaterar till Backström & Reinius punkthus och marknivåskillnaderna på tomten- byggnaden står i suterräng med entré från gatuplan och våningen ovanför. Den lägre delen sträcker sig som en “arm” ut från tornet och avskärmar skolgården från vägen. På markplan ligger förskolan, klass 1 och 2 (årskurser som jag anser ha störst behov av direkt kontakt med mark). På det övre planet ligger alla ämnessalar, personalrum samt matsal. Detta plan kontrasterar till den specifika planlösningen i tornet, ämnesalarnna och korridorens planlösning är flexibel med många generella öppna ytor – platser för eleverna att använda på det sätt som passar dem bäst. Det sågtandade takets riktning styr utformningen av de speciella rummen. Överbelysning från takfönster ger fina rum trots byggnadens djup som följer gymnastiksalens bredd,18 meter.  Gymnastiksalen har nio meter i takhöjd (7,5 meter exklusive konstruktion) och är nedgrävd en våning. Den lyser upp skolgården på kvällstid tack vare den uppglasade fasaden från makt till bjälklag, som även tillåter folk på gatunivå att blicka ner i salen. Ett så kallat ’Pratt’s fackverk’ i trä med diagonaler i stål sträcker sig från sida till sida av den 18 meter breda skolgården.  Skolbyggnadens fasad är klädd med stående furupanel ytbehandlad med järnvitriol som grånar med tiden och samspelar med det veckade taket i valsblank titanzink.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)