Strategier för moderna språk : En kvalitativ studie om lärarnas strategier i ämnet spanska som språkval i årskurs 7-9

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Författare: Tania Martinsson; [2019]

Nyckelord: spanska; undervisning; grundskolan; arbetssätt;

Sammanfattning: Uppsatsen handlar om lärarne strategier för moderna språk i ämnet spanska på grundskolan. Syftet är att undersöka hur lärarna uppfattar begreppet av strategier och att få information om hur de arbetar med sådana strategier under lektioner. Detta baserat på kursplanen för moderna språk som betonar att använda strategierna för språk. Strategierna för att lyssna, läsa, prata och skriva och på så sätt förvärva kunskap och språklig medvetenhet. Dessutom fokuserar studien på hur läraren arbetar strategiskt i klassrummet. I en kvalitativ studie intervjuades fyra spanskalärare. Lärarna arbetar i grundskolan. De har olika bakgrunder men har lång erfarenhet inom yrket och använder sig av de strategier som nämns ovan. En observation är att det tar tid för elever att bli medvetna om sitt lärande, till exempel om vad som är viktigt och varför de bör arbeta med sådana uppgifter. En annan observation illustrerar att lärare har förståelse för strategier som är relaterade till tidigare forskning. Några av lärarna betonar att strategier är viktiga verktyg för elever, därför bör läraren ha mer tid och fokus för att förklara strategier i sin undervisning. Framtida forskning skulle vara intressant att undersöka vilken syn och arbetssätt elever har med inlärningsstrategier.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)