Organisationers motivationsarbete i traineeprogram : Traineernas motivationsfaktorer

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: En växande grupp inom organisationer är välutbildade individer, vilket medför att fler blir motiverade till att eftersträva kunskap. Idag använder många organisationer traineeprogram för att utveckla denna kunskap. En organisation bör kontinuerligt arbeta med organisatoriskt lärande där kunskapen skapas, fångas och delas inom organisationen. Ett traineeprogram kan då ses som en serie av sociala utbyten mellan traineen och en organisation där traineen får erbjudande att medverka i traineeprogrammet, vilket traineen återgäldar genom engagemang och prestationer. Ur en organisations synvinkel används traineeprogram för att försäkra sig om att det framtida ledarskapet lever vidare genom att attrahera toppstudenter. Huvudmålet med traineeprogram är att förse, behålla och förbättra de nödvändiga färdigheterna för att hjälpa en organisation att nå sina mål, samtidigt som programmet skapar konkurrensfördelar för organisationen genom att förbättra sin största tillgång, medarbetarna. För att behålla dessa konkurrensfördelar måste organisationen arbeta med motivation för att traineerna ska stanna kvar i organisationen efter ett avslutat traineeprogram. Om en individ har begåvningen men saknar motivationen till att göra arbetsuppgifterna blir det utan verkan i sammanhanget, då individen inte vill utföra arbetet. Därför blir motivationen en viktig aspekt i arbetslivet. Motivation är något som berör oss alla och det finns olika perspektiv på just motivation. Alla har inte samma prioriteringar och drivkrafter, därför har vi valt att undersöka vad som motiverar en trainee samt hur motivationsarbetet ser ut inom traineeprogrammen. För att få svar på dessa frågor har vi valt att göra intervjuer hos två organisationer, SJ AB och SAS institute AB, för att få en djupare förståelse och se hela processen från olika perspektiv. Dels från handledarnas synvinkel och dels från de som går traineeprogrammet och till sist de som är färdiga med traineeprogrammet. Studien bygger på ett induktivt förhållandesätt då den utgår från empirin och tar stöd i teorin. Vi har valt att använda oss av Herzbergs (1968) tvåfaktorsmodell samt andra teorier som behandlar inre- och yttre motivationsmodeller. Det vi har kommit fram till i denna studie är att den inre motivationen har en betydande roll för motivationen hos respondenterna. Utan en inre motivation drivs de inte framåt. En upprepande motivationsfaktor är arbetsuppgiftens karaktär då alla respondenter lägger stor vikt vid sina arbetsuppgifter. Ytterligare en viktig del i studien är att traineerna skapar ett stort nätverk då de är ute i olika delar av organisationen genom traineeprogrammet. Både traineerna och organisationen har användning av detta i ett senare skede, vilket är styrkan med ett traineeprogram. Ett bra citat vi fick ut i denna undersökning är - ”får man ansvar tar man ansvar”

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)