Kollegialt lärande - framgångsfaktor för skolutveckling? : En observationsstudie av Läslyftet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

Sammanfattning: I denna studie har vi observerat det kollegiala lärandet i två lärarlag som deltagit i fortbildningsinsatsen Läslyftet. Vid tillfället för våra observationer arbetade de båda lärarlagen med delen Ta ställning - elevaktivt, textnära och utforskande arbetssätt i modulen Analysera och kritiskt granska. Observationerna analyserades utifrån ett diskursanalytiskt angreppssätt som kompletterades med sociokulturell teori och forskning om kollegialt lärande. Studien visar att Läslyftets material samt den heterogena gruppsammansättningen bidragit till att både främja och delvis utmana det kollegiala lärandet. Dessa påverkande faktorer kom till uttryck genom ett tryggt och tillåtande arbetsklimat, utvecklandet av ett gemensamt språk, en tilltagande vi-känsla och en vilja att lära tillsammans. Även försvårande omständigheter kom till uttryck så som spår av en individualistisk tradition samt brister i Läslyftets material och utformning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)