Elevers tillvägagångssätt och uttalade uppfattningar när de hanterar tal i bråkform. En fallstudie där datorn används som metod och verktyg

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Sammanfattning: Syfte: Syftet är att undersöka hur elever i årskurs åtta hanterar tal i bråkform vid problemlös-ning, med inriktning på del av en helhet och del av antal, när datorn används som verktyg. Fokus är på de elever som visar svårigheter inom detta matematikområde. Teori: Vi utgår från det sociokulturella perspektivet som innefattar både socialt samspel och redskap som utvecklar vårt tänkande för att ge oss stöd i lärandet. Vårt specialpedagogiska synsätt innebär att elevers svårigheter uppstår i mötet med omgivningen och detta benämns i forskningslitteraturen som det relationella perspektivet. Metod: För att på djupet kunna studera de forskningsfrågor som studien utgår ifrån används fallstudie som metod. Empirin samlas in genom att eleverna, som arbetar i par, använder ett skärminspelningsprogram Screencast-O-Matic så att vi kan ta del av elevernas samtal och det som sker på deras datorskärmar. Eleverna löser matematikproblem som behandlar tal i bråk-form med stöd av en visuell dynamisk representationsform i datorprogrammet GeoGebra. Empirin kategoriseras i följande kategorier: Kunskapande och användning, kontroll samt af-fekter. Kunskapande och användning delas in i följande underkategorier: metod och beräk-ning, begrepp samt resonemang och kommunikation. Därefter gör vi en tolkning och analys av den kategoriserade empirin. Resultat: I denna kvalitativa studie anser vi att det inte går att göra några generaliseringar ef-tersom det är en liten urvalsgrupp. Det vi tycker oss kunna se är att elever i matematiksvårig-heter får stöd i att använda en visuell dynamisk representationsform vid problemlösning. Ele-ver använder representationsformen som stöd i sitt resonemang genom att till exempel titta på figuren, ändra storlek eller rita i figuren för att prova sig fram och samtidigt argumenterar de för olika lösningsmetoder. Vi ser också att några elever använder få begrepp i sin kommuni-kation, använder fel ingångsvärde och inte uppmärksammar all information i elevuppgiften.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)