Utmaningar med att kundorientera elithockeyföreningar

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Fler och fler elitföreningar arbetar idag mer som rena företag och har som mål att tillfredsställa kundernas krav och behov. Deras organisation består dock fortfarande övervägande av ideellt arbete, vilket kan skapa problem i deras arbete med att vara kundorienterade. För att varva teori med empiri har vi i uppsatsen valt att använda oss utav en abduktiv ansats. Vi har primärt använt forskningsartiklar för att få fram de teorier som uppsatsens analys till stor del bygger på. Inspiration och idéer har även hämtats från andra tryckta källor och tidigare uppsatser. Empirin har inhämtats genom kvalitativa intervjuer som sedan analyserats med stöd av teorierna för att slutligen leda fram till vår slutsats.Utifrån vår analys har vi framförallt kommit fram till fyra huvudutmaningar för elitföreningarna. • Att skapa och upprätthålla goda relationer och samhörighet med ideell personal för att på så sätt skapa förutsättningar för motivation och styrning. • Att skapa en förståelse för den kulturkrock som uppstår i mötet mellan den företagsrespektive den ideellt inriktade organisationen med avseende på de olika förutsättningar som gäller avseende löner, ersättningar etcetera. • Att kontrollera och motivera samarbetspartners så att dessa delar organisationens syn på kundorientering som ett enhetligt affärsperspektiv. • Utbildning – vi ser en stor utmaning med detta då huvuddelen av personalen (samt externa parters) inte är kontinuerligt tillgängliga för organisationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)