Utbildning: Möjligheter eller problem? : Implementering av IT-system i digitaliseringsprocessen från ett organisatoriskt perspektiv med fokus på utbildning av anställda

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DVMT)

Sammanfattning: Uppsatsen utforskar de möjligheter och utmaningar som utbildning skapar i samband med implementering av ett system. När vår värld blir allt mer digital måste företag, organisationer och föreningar anpassa sig. En avgörande aspekt av framgångsrik implementering är utbildning, eftersom anställda behöver nödvändiga färdigheter för att kunna använda nya system effektivt. Det finns dock ingen enhetlig metod för träning under transformativa processer. Denna uppsats undersöker olika tillvägagångssätt och försöker svara på frågan: Hur arbetar organisationer med utbildning av anställda i arbetet med att införa och implementera IT-system? Genom att undersöka olika fallstudier och implementeringsstrategier ges ett samtida forskningsperspektiv. De valda fallstudierna använder olika träningsmetoder som delat lärande, samarbete, lärande genom att göra samt digital/analog utbildning genom video- och textformat. Mellanchefers engagemang i lärandeprocessen framstår i många fall som en betydande faktor. När mellanchefer och anställda aktivt deltar i lärandet skapar det en solid grund för kunskapsupptagande och acceptans av nya system. Vidare identifieras nya forskningsvägar. En av dem är att prioritera utformningen av utbildning utifrån organisationskultur. Vi ser ett behov av att noggrant undersöka organisationskulturer och bestämma vilka specifika träningsmetoder som är bäst lämpade för olika sammanhang.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)