Förutsättningar för digital undervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Niklas Brogden; [2016]

Nyckelord: gymnasiet; IKT; Malmö; matematik; pedagogik; teknik;

Sammanfattning: Målet med examensarbetet var att ta reda på hur lärare inom ämnet matematik uppfattar sina möjligheter att bedriva digital undervisning med hjälp av informations- och kommunikationsteknologi (IKT) på gymnasieskolor i Malmö. En enkätundersökning genomfördes för ändamålet där analys av svaren visade att skolor generellt upplevs satsa på IKT, samtidigt som lärare ofta känner att de inte har de digitala kunskaper som krävs för att använda tekniken effektivt i undervisningen. Vidare upplever många att de tidsresurser som den digitala undervisningen kräver av lärare och administrativ personal utgör ett hinder mot framtida utveckling. Merparten av de lärare som deltog i undersökningen anser att IKT har en positiv effekt på undervisningen och många vill öka sin användning framöver. De grund-läggande tekniska resurserna finns tillgängliga på samtliga medverkande skolor men vanligtvis saknas ett systematiskt och organiserat kollegialt samarbete kring användningen av resurserna. Slutligen konstateras att även om de flesta svarande lärarna använder digital undervisning regelbundet så är det till övervägande del enbart som ett nytt verktyg för att genomföra samma traditionella undervisning som tidigare. Därmed befinner sig de flesta lärarna på ett tidigt stadium i övergången till effektiv digital undervisning där potentialen av tekniken bara delvis utnyttjas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)