Hip-hop i grundskolan : Ett kulturellt fenomen som undervisningsinnehåll

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

Sammanfattning: Detta är ett fenomenografiskt arbete som har undersökt hur musiklärare som undervisar i årskurs 7-9 på grundskolor i Stockholm upplever hip-hop som ett kulturellt fenomen. Data har samlats in genom fyra semistrukturerade intervjuer med fokus på följdfrågor för att fånga upp så många unika och spontana beskrivningar som möjligt. Deltagarna är alla högskoleutbildade musiklärare i 30-50-årsåldern. Arbetets resultat består av framträdande sätt att uppleva fenomenet hip-hop på, som rubriceras i kapitel 5 under olika beskrivningskategorier. Dessa sammanfattas i det utfallsrum som tilldelas namnet Hip-hop: Kulturens oslipade diamant. Arbetets resultat visar att hip-hop upplevs som ett fenomen som har en tydlig utgångspunkt i “orten”, vilket i en hip-hopkontext syftar på till exempel utsatta områden som förorter där det bland annat förekommer utanförskap och utbredd grov kriminell verksamhet som ofta skildras i hip-hopmusiken. Dessa områden agerar som en slags “tryckkokare” där rå talang, oberoende av traditionella musikaliska förkunskaper och formell undervisning, koncentreras till de oslipade diamanter till artister vars autentiska och stötande uttryck formar en oemotståndligt lockande konstform för ungdomar som antingen delar samma erfarenheter av utanförskap, eller ungdomar som söker att ventilera det tabubelagda i ett allt mer “politiskt korrekt” samhälleligt samtalsklimat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)