” En utmaning vi har är verkligen att få till att lyssna på barn” : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av förskolans yngsta barns kommunikation och delaktighet.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskolans yngsta barns kommunikation, hur förskollärarna tolkar det och arbetar med det i relation till barns delaktighet. Frågeställningarna som besvarats i studien är: Hur beskriver förskollärarna att barns kommunikation kan förstås i förskolan? Och vilka redskap berättar förskollärarna att de använder i verksamheten för att barns kommunikation ska vara en bidragande faktor till deras delaktighet? För att genomföra studien har en kvalitativ metod använts och datainsamlingen har genomförts med hjälp av totalt sex semistrukturerade intervjuer. Alla deltagare i studien har en förskollärarlegitimation och minst tre års erfarenhet inom yrket. I studien används två teoretiska utgångspunkter, det sociokulturella perspektivet och Shiers modell Pathways to Participation. Empirin har bearbetats utifrån en tematisk analys.  Resultatet visar att förskollärarna använder olika redskap som till exempel bilder, tecken som stöd och aktivitetstavlor för att barn i verksamheten ska kunna bli delaktiga i kommunikation, samspel och besluttaganden. Dessa redskap är aktiva val som förskollärarna bedriver i verksamheten för att alla barn ska kunna kommunicera och påverka oavsett språklig förmåga. I resultatet framkommer att förskolans yngsta barn har flera olika redskap för att uttrycka sin vilja, främst genom kroppsspråket och mimik där förskollärarna poängterade vikten av att vara närvarande, lyssna och känna barnen för att kunna tolka deras intentioner. Detta påverkas av de utmaningar förskollärarna ser i verksamheten som tidsbrist och personalbrist.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)