Socialisation i gymnasieskolan : Lärares tankar och strategier kring fostransuppdraget och internet som socialisationskontext

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Pedagogik och sociologi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

Sammanfattning: Studiens syfte är undersöka lärares tankar och strategier kring rollen som fostrare och värdeförmedlare och hur de förhåller sig till internet som socialisationskontext i skolmiljön. Studien genomförs med hjälp av kvalitativa intervjuer med tio gymnasielärare och utgår ifrån följande frågeställningar. Hur tänker lärare kring rollen som fostrare i förhållande till kunskapsuppdraget? Hur tänker lärare kring begreppet värdegrund? Vilken syn på internet som socialisationskontext har lärare? Vilken/vilka strategier har lärare för att hantera internet som socialisationskontext i skolverksamheten? Resultatet visar att det finns två skilda synsätt på relationen mellan kunskapsuppdraget och fostransuppdraget och att lärarna ger begreppet värdegrund olika innebörder och tolkningar. Utifrån resultat kunde två polära idealtyper skapas, den maktlöse och idealisten, som visar att lärarnas syn och strategier gällande internet som socialisationskontext divergerar i två riktningar. Dessa idealtyper antas kunna gå att generalisera till fler skolor än de undersökta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)